Categorie archief: Geen categorie

Psalm 84 – Hoe lieflijk

Waarom raakt een psalm je? Soms is het een levenssituatie van iemand, het verhaal dat je hoort, de mensen die je kent…en dan ineens resoneert dat met een zin uit een psalm.

Deze psalm heb ik geschilderd voor mijn schoonzusje, moeder van zes kinderen. Je kunt je voorstellen dat opgroeiende kinderen en een druk gezin vreugde en verdriet met zich meebrengt en je herinnert dat zij altijd zong, in de keuken, bij het dekken van de tafel. En dan verandert het, het lied valt weg, verstomt onder de zorgen van het leven, maar toch weet je dat in de kern, in het hart dit verlangen klinkt…Wat zou mij hart nog liever wensen, dan dat het juichend u ontmoet, die leven zijt en leven doet!

psalm 84-2

 

Over het onderstaande schilderij merkte iemand eens op ‘het lijkt wel verstild’, waarschijnlijk door het kleurgebruik. In mijn schilderijen zie je ook iets terug van mijn eigen gemoedsstemming. Ik had krachtige kleuren willen gebruiken, om de zinssnede ‘van kracht tot kracht gaan zij steeds voort!’…het is dus anders geworden. Er staan zes kleine en twee grote mussen op het schilderij, dat verwijs alvast naar een ander couplet…Het heil dat uw altaar omgeeft, beschermt en koestert al wat leeft!

Dit schilderij is gemaakt voor mensen, mensen van alledag, die komen uit het dagelijks leven en kracht nodig hebben voor de situatie waarin zij zich bevinden, moeilijke complexe gezinssituaties soms. Ik hoop dat dit schilderij ze heen wijst naar een plek waar ze op adem kunnen komen, hun gebeden kunnen bidden, zoeken naar wijsheid…in de stilte van een kerk.

van kracht tot kracht1

Recent

Psalm 103 geïnspireerd op een preek van mijn vader en op een gevoel ( :

psalm 103 - buiten - 2

Psalm 116

Deze heeft in de Visie gestaan

psalm 116 - 1

Gezang 34

Heil, dat woord blijft mij intrigeren.

finished

 

Rondom Pasen 

Eigenlijk zijn dit creatieve oefeningen. In het boek dat mijn jongere zus aan mij gaf, stond deze opdracht: Maak van een voorwerp of van iets tien schetsen. In mijn geval harten. Na het tiende hart gaat je brein anders denken, laat het vaste patronen los en kun je echt vrij schilderen. Dit zijn er drie, maar inmiddels liggen er ook weer nieuwe harten te drogen. Ik was niet van plan om verder te gaan met de harten, maar op aanvraag van iemand heb ik de harten weer opgezocht en nu in de tijd voor Pasen ga ik ze afmaken met tekst, noten en bloemen. Ik ben benieuwd wat het wordt!

 

Psalm 84.

Samen met het onderstaande paneel vormt het een tweeluik.

van kracht tot kracht1

Van kracht tot kracht gaan zij steeds voort…dat is de psalm waar ik nu aan werk.

psalm-84-2

psalm84

 

Zelf wilde ik al lang eens psalmprenten maken. Dit is een van de eerste psalmprenten. Hier zie je mensen hand in hand staan, onder het kruis. Dit stond er in eerste instantie niet in, er was alleen de verticale paarse balk. In deze psalmprent gaat het mij om de zinsnede ‘van kracht tot kracht gaan zij steeds voort’.  Soms heb je kracht nodig voor een situatie waarin je je bevindt, kracht kun vinden in het samen, kracht kun je putten uit liederen, maar ik geloof ook dat je kracht vindt in de het besef dat je het zelf niet kan en dus de weg naar God maakt en hem om hulp vraagt.

psalm 84 - eenvoudig

 

 

 

Psalm 150 ~ Overal

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Psalm 150

Het thema komt uit de natuur, namelijk de paardenbloem en een paarse bloem waar het zaad door de wind ergens anders heen gaat. Looft, God looft Hem overal! Een lied waait soms ook op de wind mee.

Heel lastig om een mooie foto te nemen, want de ondergrond is parelmoer.

Afmeting: 40 x 50

Techniek: verf op papier

 

Een vriendin van mij (Talitha Smits)  heeft een bloemstuk gemaakt en ergens zag ik wel een gelijkenis.

IMG_20160310_182049 -crop